Article 8 of Law n. 534 dated 17 October 1996

Last updated: 20/12/24

Cultural institutes that are not included in the Three-Year Table in Article 1, law 17 October 1996, n. 534, can receive annual grants. Specifically, Article 8 of the Law dated 17 October 1996, n.534, states that the Minister may make annual grants to cultural institutions that are not included in the Three-Year Table, such as:

  • have performed their activities for at least three years and on the basis of three-year planning;
  • provide relevant services in the cultural field;
  • promote and carry out activities of research, cultural organisation, and publishing activities of a scholarly nature.
  • carry out activities based on at least a three-year plan and have suitable equipment for the implementation of this plan.

The modalità di presentazione delle domande sono indicate nella circolare n. 69 del 20 dicembre 2024, recante “Norme per l’ammissione ai contributi statali annuali previsti dall’article 8 of the law of 17 October 1996, n. 534“.

In particolare, l’art. 6 della circolare n. 69 del 20 dicembre 2024 regolamenta i criteri di assegnazione del contributo; nello specifico la Commissione costituita per il vaglio delle domande effettua la valutazione comparativa fra tutte le domande ammesse e sulla base dei fondi disponibili, propone l’attribuzione del contributo tenendo conto dei criteri richiesti.

The Administration, taking into account the opinion expressed by the committee with authority, prepares an allocation plan to submit to the Minister for signature.

Ai sensi dell’art. 8 della circolare n. 69 del 20 dicembre 2024, i beneficiari hanno l’obbligo di trasmettere al Ministero della Cultura – Direzione Generale Educazione, Ricerca e Istituti culturali – Servizio II, esclusivamente attraverso la telematic platform, un dettagliato rendiconto circa l’utilizzo del contributo attraverso l’aggiornamento dell’apposita sezione “Reporting of National Publications”. Il termine per la rendicontazione è fissato entro e non oltre 180 giorni dalla ricezione del contributo.

From 2023 on, the application will be presented from 1 to 31 January of each year.

From 2021 on, the application must be presented electronically, by completing the forms on the platform available here: www.istitutidgeric.beniculturali.it. No other method of submission is accepted.

Please note that a helpdesk email for reports or requests is active: dg-eric.portaleistituti@cultura.gov.it

Instructions for cultural institutes receiving grants

Il logo da utilizzare per le attività degli istituti culturali destinatari di contributi, con la specificazione che “Le attività sono realizzate grazie al contributo concesso dalla Direzione generale Educazione, ricerca e istituti culturali del Ministero della cultura”, sarà fornito da questa Direzione.

Commission